Cíle: práce s textem, skupinová práce, diskuze, prohloubení informací o životních příbězích Romů, práce s fakty, práce s emocemi, hledání souvislostí mezi vzpomínkami jednotlivce a historickými událostmi
Věková kategorie: 8. a 9. ročník, střední škola
Čas: 2 vyučovací hodiny
Pomůcky: příběh pamětníka ve formátu PL (rozdělený na 6 částí: pro každou skupinu jednu část označenou jako A až F), PL Slova k příběhu Zory Horváthové
Průběh:
Zeptejte se studentů: Jaké příležitosti nebo věci podle Vás navozují vzpomínky? Jak vlastně vzpomínáme? Co, jak a podle čeho si pamatujeme?
Rozdejte studentům do dvojic pracovní listy se slovy. Vyzvěte je, aby si ve dvojicích zkusili říci, co v nich která vzpomínka vyvolává – jakou konkrétní vzpomínku. Všechna slova A-F mezitím vypište na tabuli. Poté požádejte několik dobrovolníků, aby své vzpomínky řekli nahlas.
Sdělte studentům téma hodiny: životní příběh romské pamětnice Zory Horváthové. Její rodina žila v jižní části Slovenska za války anektované Maďarskem, její rodiče a starší sestry byli vězněni v koncentračních táborech, doma zůstala jen patnáctiletá Zora s dvěma mladšími sourozenci, kteří se museli skrývat.
Rozdělte třídu do šesti skupin. Skupinám rozdejte jednu nebo více kopií (podle počtu studentů) textu pro jejich skupinu (část A až F). Sdělte jim, že každá skupina bude pracovat s určitým životním obdobím pamětnice Zory Horváthové.
Zadejte skupinám tyto instrukce:
- Přečtěte si pozorně část textu, kterou jste obdrželi.
- Podtrhněte slovo, se kterým jsme v úvodní části hodiny pracovali, a označte vzpomínku, která se k němu váže.
- Vytvořte stručnou charakteristiku daného životního období pamětnice, kterou budete za chvíli prezentovat dalším skupinám. Sepište hlavní body této životní etapy.
- Vyberte jednu ukázku přímé výpovědi pamětnice, kterou posléze přečtěte ostatním. Může to být i několik vět.
- Která část textu ve vás vzbudila emoce? Proč, jaké?
Vyzvěte žáky, aby postupně, v pořadí A až F prošli všechna slova uvedená na kartičkách.
Které vzpomínky z těchto byly příjemné a které nepříjemné?
Poté se jich zeptejte, zda by již dokázali říct, jaký je životní příběh pamětnice?
Nyní vyzvěte skupiny, aby postupně prezentovaly jednotlivá období, opět v pořadí A až F. Mohou také přečíst ukázky přímých výpovědí.
Poté se zeptejte skupin, jaké v nich příběhy vyvolaly emoce. Diskutujte společně nad tím, co emoce vyvolalo, jaké a proč.
Na závěr se zeptejte: Mohly by se některé ze vzpomínek paní Horváthové vázat ke dni oficiálního připomenutí? Ke kterému? Ke kterým dnům se váže oficiální připomenutí holocaustu a ke kterému se váže připomenutí holocaustu Romů? Studenti mohou vyhledat tyto události na internetu. Poté si je společně napište na tabuli.